Wednesday, July 27, 2005

Kisah Sedih..



Aduh....sakitnyer...isk..... aduuh....Bang sakit nye tak tahan saya"keluhNisa pada suaminya Zakri."Apelah awak nie....lama sangat nak bersalin dah berjam-jam dah takkeluar-keluar juga. Penat dah saya tunggu. Nih mesti ader benda yangtakelok awak buat , itu lah sebab lambat keluar budak tu banyak dosa latu"rungut Zakri pd Nisa.Nisa hanya diam dan menahan sakit nak beranak, hampir 1 jam Nisa dalambilik bersalin tapi baby tak keluar juga. Sebak hati Nisa bila Zakriberkata begitu.Sejak mengandung ada sahaja yang tidak kena dihati Zakri terhadapnya.Seakan-akan membenci Nisa dan anak yang dikandungnya. Jururawat datangmemeriksa dan kemudian bergegas memanggil Doktor Johari. Doktor Johari(Doktor Peribadi) datang dan bergegas menyediakan keperluan menyambutkelahiran. Nisa hanya mendiamkan diri menahan sakit dan air matamelelehpanas dipipi bukan disebabkan takut atau sakit tapi rungutan Zakritadi.Doktor Johari menyuruh Nisa meneran ..."Come on Nisa u can doit...oncemore...." Kata ransang Doktor Johari itu membuatkan Nisa bertenaga dansekali teran sahaja kepala baby sudah keluar..."Good mummy" kataDoktorJohari selepas menyambut baby yang keluar itu.Tiba-tiba Nisa terasa sakit lagi dan Nisa meneran untuk kali kedua dankeluar seorang lagi baby, kembar rupanya. "Nisa u got twin, boy andgirl,putih macam mummy dia" kata Doktor Johari memuji Nisa. "TahniahZakri,it'sa twin" Doktor Johari mengucapkan tahniah kepada Zakri. Zakri hanyamendiamkan diri setelah menyaksikan kelahiran anak pertamanya, kembarpulak.Memang Doktor Johari itu menyuruhnya melihat bagaimana keadaankelahirananaknya. Baby boy dan girl Nisa namakan Mohammad Danial dan NurDania.Nisaberasa lega... tapi Nisa masih lagi teringat kata-kata Zakri padanyasebentar tadi.Terlalu banyak kata-kata yang membuat Nisa selalu kecil hati . TapiNisatahankan sahaja. Nisa tahu kalau Nisa mengadu pada emak, Nisa akandimarahi semula. Jadi Nisa hanya diam dan memendam rasa. Danial danDaniadiletakkan dinursery di Hospital itu sementara menanti Nisa berehatkemudian dapatlah Nisa menyusukan Danial dan Dania. Comel sungguhkembarNisa.Nisa termenung dan otak fikirannya menerbang kembali detik-detiksemasaNisa mengandungkan kandungannya, Zakri selalu memarahi Nisa, adasahajayang tidak kena. Kata Nisa yang bukan-bukan, gila, ada sahaja tuduhanyangtidak masuk akal semuanya dihamburkan pada Nisa. Tak sanggup Nisahadapisemua itu tapi demi kandungannya, Nisa kuatkan semangat dan pendirianNisa.Ingat lagi waktu Nisa mula mengandung Zakri tak percaya Nisamengandunganak dia, dua kali dia membuat pemeriksaan Antenatal samada Nisamengandung.Zakri ragu anak dalam kandungan Nisa. Dia tak boleh terimabarutiga bulan kahwin dah mengandung...Nisa dah 2 bulan...Nisa cuma kosongselama sebulan selepas berkahwin. Nisa tak tau nak cakap apa.Nisa balik rumah dalam kesedihan. Pada mulanya Nisa gembira bilamengandung tapi sebaliknya pula yg terjadi. Perasaan hati Nisa banggaNisadapat memberi zuriat kepada Zakri. Tapi apa yang Nisa dapat hanyalahtuduhan yang tak pernah terlintas di otak jemala Nisa."Kenapa abang berlainan sekarang ni, tak macam dulu pelembut, sukaberjenaka, ni tak asyik nak cari salah Nisa sahaja. Nape Bang?"soalNisapada Zakri ."Kaulah penyebabnya. Tak yah nak tunjuk baik plak" Zakri menempelakNisa"Jantan mana yang kau layan kat opis kau tu" sergah Zakri lagi."Abg syak Nisa ngan lelaki lain ke? Kenapa Abg syak ygbukan-bukan,Nisakanisteri Abang yang sah tak kan Nisa nak buat jahat ngan orang lainpulakBang"? terang Nisa pada Zakri. "ALLAH dah bagi kita rezeki awal,takbaikcakap cam tu. Itu semua kehendak ALLAH" Nisa senyum dan menghampirisambilmemeluk badan suaminya tetapi Zakri meleraikan pelukan Nisa dengankasarsehingga Nisa hampir tersungkur. Nisa menangis dan sedih. Zakri buattaktahu sahaja.Deraian airmata Nisa semakin laju. Nisa hanya mampu menangis. TerasadadaNisa sakit menahan semua tohmahan dari Zakri, suaminya yang sah."Woi, benda-benda tu bole terjadilah Nisa, kawan baik ngan binisendiri,suami sendiri, bapak ngan anak, hah emak ngan menantu pun bole jaditauapatah lagi macam kau nie, tau tak. Tu dulu kawan kau lama tu yangsatuopis ngan kau tu, Farid, bukan main baik lagi budak tu"marah Zakri."Entah-entah keturunan kau, darah daging kau pun tak senonoh ....heeeteruk. Nasib aku la dapat bini cam engkau ni"kutuk Zakri lagi padaNisa."Bawa mengucap Bang, jangan tuduh saya yang bukan-bukan saya bukanperempuan tak tentu arah walaupun saya menumpang keluarga ni , sayabukanjenis macam tu saya tau akan halal haram, hukum hakam agama. "Walaupunsaya tak tau asal usul keluarga kandung saya, saya bersyukur danberterimakasih pada emak kerana jaga saya dari kecil dah macam darah dagingsayasendiri" kata Nisa pada Zakri."Tapi Abang tak boleh hina keluarga kandung saya walaupun saya takpernahtengok muka ayah dan mak kandung saya. Mereka lahirkan sayakedunia,"ucapNisa sambil menangis.Semenjak kejadian itu Nisa terpaksa mengikut Zakri ke tempat kerjanyaapabila habis waktu kerja. Nisa berehat di Surau tempat Zakri bekerja.Zakri bekerja di salah sebuah Pusat membeli belah dan kerjanyamengikutshif.Kalau Zakri shif malam terpaksalah Nisa menunggu Zakri sehinggapukul10.30 malam - 11.30 malam sehingga habis Pusat membeli belah itu tamatwaktu perniagaannya. Nisa terpaksa berbohong pada emak dan keluargalaindengan mengatakan Nisa buat overtime di pejabat. Nisa terpaksa berbuatdemikian kerana tidak mahu dikata-kata dan dituduh lagi.Dengan keadaan perut semakin membesar Nisa gagahkan juga. Tetapikadangkala Zakri tidak menjemput Nisa di tempat kerja terpaksalah Nisamenaiki bas. Begitulah Nisa sehinggalah Nisa hampir pada waktubersalinNisa.Kalau diminta jemput...macam-macam kata kesat dilemparkan pada Nisa,perempuan tak tau berdikarilah, berlagak senang lah, lagak kaya lah.Pernah suatu hari Nisa naik marah kerana Zakri jemput Nisa lambatsampaisakit pinggang Nisa menunggunya. Nisa menangis. Zakri tiba-tiba naikangindan cakap perangai Nisa macam firaun la, perempuan tak sedar dirilah,taklayak jadi isterilah, menyusahkan macam-macam kata nista dilemparkanpadaNisa.Nisa tambah sedih mengenangkan diri Nisa, ngadu kat emak takutdimarahipula...bila Nisa balik ke rumah, mereka berdua akan berlakun yangmerekatidak bergaduh...Nisa sedaya upaya tidak mahu menunjukkan yang masalahmelanda perkahwinannya. Kasihan Nisa...dalam keadaan yang begitu Nisamasih mampu bertahan, masih kuat lagi emosinya.Satu hari Zakri dalam keadaan marah telah menarik rambut Nisa danmenghantukkan kepala Nisa ke dinding...Nisa hanya mampu menangis danmenanggung kesakitan gara-gara Nisa nak pergi ke rumah Mak Usu Nisayangingin mengahwinkan anaknya di Tanjung Karang. Emak Nisa dah seminggupergike sana untuk menolong. Hari dah mula petang jadi Nisa mendesak agarbertolak cepat kerana kalau hari malam nanti bahaya , "Kita nak jalanjauhni Bang. Biarlah kita pergi awal sikit bolehlah tolong apa yang patut.Masa nilah kita nak membalas pertolongan mereka, ingat tak masa kitakahwin mereka bekerja keras kan"kata Nisa pada Zakri. Zakri ketika itusedang berehat menonton. "Bang dengar tak ni, lagi pun hari dah mulagelap,takut plak hujan nanti"desak Nisa lagi. Tiba-tiba Zakri bangundanmukanya bengis memandang Nisa "Kau tahu aku penatkan, tak boleh tungguker,suka hati aku lah nak pegi malam ke siang ke tak pegi langsungker"marah Zakri."Itu Nisa tau, Abang dah berehat dari pagi tadi Bang masih penat lagi,Nisa cuma nak ingatkan Abang saja"Nisa memberitahu Zakri. Zakri datangpada Nisa dan direntapnya rambut Nisa dan di hantukkannya kepala Nisakedinding. Nisa tak dapat buat apa. YA ALLAH sanggup Zakri berbuatdemikian...terasa kebas kepala Nisa dan mula membengkak. Pening kepalaNisa dibuatnya."YA ALLAH kau kuatkan iman aku YA ALLAH, lindungilahakudan kandungan aku dari bahaya YA ALLAH" doa Nisa dalam hatinya. Nisamemencilkan diri Nisa disudut dinding dan menangis.Zakri kemudian duduk diam. Nisa rasa kepala Nisa macam nak pecah.Kebasmasih lagi dan membengkak...berdenyut2..."Bang, Nisa minta maaf jikaNisamembuat Abang marah" Nisa memohon maaf pada Zakri sambil teresak-esak.Treet,Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Sapa plak niesebokje...."Rungut Zakri yang tengah sibuk berborak dengan kawan-kawan disalahsebuah café. "Hoi, Encik Zakri, bini ko kat wad tak gi jengok ke, apapunya laki ko nie? sindir Azlan, kawan pejabat Zakri."Alah, dia sihat je kat wad tu, makan tanggung berak cangkung,ha,ha,ha"gelak Zakri dan kawan-kawan lain. Azlan cuma berdiam diri."Senangnya hidup Zakri nie tak ader risau langsung pasal binidia"cetushati Azlan. "Akulah kalau bini aku masuk wad bersalin aku sentiasa doksebelah dia tau...mereka perlukan kita masa tu...nyawa mereka dihujungtanduk semata-mata nak melahirkan zuriat yang dari darah daging engkautau,cuba fikir sikit" Azlan mengingatkan Zakri."Iyelah, Lan, lagipun Nisa dah bersalin, selamat dah, sekarang tengahberehat laaa, apa aku nak risau lagi" jawab Zakri selamba."Suka hati kau lah, tapi kalau ader apa-apa nanti kau jangan menyesalZakri, sesal tak sudah nanti" kata Azlan lagi.Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Hello Zakri speaking"jawabZakri."Hello Zakri, Doktor Johari sini, ade masalahlah Zakri, pasal Nisa,datangsegera ke hospital ye Zakri, Nisa tidak sedarkandiri........."panggilankecemasan dari Doktor Johari"Iye ke, teruk ke dia Johari , okay I datang"...tuttttttt. Zakrimenamatkan perbualannya dengan Doktor Johari."Lan. Kau ikut aku, Nisa tak sedar diri ..."ajak Zakri pada Lan."Hah, tadi kau kata bini kau sihat"tanya Lan pada Zakri."Alah jom ler cepat" desak Zakri."Zakri, kami tak dapat selamatkan Nisa, Nisa mengalami pendarahan otakyang serius, sebelum nie pernah tak Nisa jatuh atau...terhantuk kuatcausesebelah kanan kepalanya kelihatan bengkak dan ada tanda lebam. Mungkinkesan dah lama? tanya Doktor Johari dengan serius dan ingin penjelasanZakri.Zakri hanya mendiamkan diri. Automatik otak Zakri teringat yang diapernahmenarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa kedindingsekuatnya...dan selepas kejadian itu Zakri tidak pernah pun membawaNisake Klinik untuk membuat pemeriksaan kepalanya dan semenjak kejadianituNisa sering sakit kepala yang teruk ...tapi Zakri tidak pernahmengendahkan kesakitan Nisa....baginya Nisa mengada-ngada ..saja buatsakit untuk minta simpati...tetapi sebaliknya.....Zakri hanyadiam...."YAALLAH apa aku dah buat" rasa bersalah membuat dirinya rasamenggigil..."Doktor Zainal yang merawat Nisa kerana Nisa mengadu sakit kepalasewaktuNisa memberi susu pada kembarnya di Nursery, sakit yang amat sangatkatanya so Doktor Zainal membawa Nisa ke Lab untuk membuat scanning dikepalanya dan confirm otaknya ada darah beku tapi malangnya ia sudahditahap yang kritikal, kami tak mampu lakukan apa-apa kerana Nisatidakmahu di operation sebelum meminta izin dari kau Zakri, Nisa telahpergidulu dengan tenang.Permintaan terakhir Nisa, Nisa minta kau membacadiarinya. I'm really sorry Zakri. ALLAH berkuasa Zakri kita tak dapatmenghalangnya" kata Doktor Johari lalu memberikan Zakri sebuah diariyangberbalut kemas dengan kain lampin baby yang masih baru.Zakri mengambil diari itu dan membuka setiap lembaran diari Nisa,setiaplembaran tertulis rapi tulisan Nisa dan peristiwa yang berlaku padaNisapada setiap hari , Zakri membacanya sepintas dan nyatakeluhan,kesakitansegala luahan rasa Nisa semuanya tertera di diarinya. Dan Zakri dapatisetiap peristiwa itu semuanya perlakuan buruk Zakri terhadapNisa..."YAALLAH kenapa aku buat Nisa begini" terdetik hati Zakri selepas membacatiap lembaran diari Nisa. Dan terpandang oleh Zakri mukasurat akhirlembaran diari yang ditanda dengan bunga ros merah yang telahkering...membuat Zakri tertarik untuk membacanya...Untuk suami Nisa yang tersayang, I LOVE U Bang... "SELAMAT HARI ULANGTAHUN PERKAHWINAN YANG PERTAMA"Assalamualaikum. Abang, Ingat tak bunga Ros merah ni, Abang berikanpadaNisa sewaktu mula mengenali Abang. Lama Nisa simpan bunga tuBang...Bungainilah lambang bermulanya perkenalan Nisa dengan Abang. Nisabenar-benarmenyayangi Abang. Nisa menyimpan setiap hadiah yang abang bagi padaNisa.Abang tak pernah tahu kan... Itulah salah satu buktinya betapasayangnyaNisa..Terlebih dahulu Nisa ingin sangat dengar Abang panggil Nisa AYANGsepertikita baru kahwin...Abang panggil Nisa AYANG...terasa diri dimanja bilaAbang panggil Nisa cam tu...walaupun Nisa dapat merasa panggilan AYANGituseketika sahaja. Abang dah banyak berubah. Perkataan AYANG telahhilangdan tidak kedengaran untuk Nisa lagi. Kenapa? Bencikah Abang padaNisa?Abang...mukasurat nie khas utk Abang. Bacalah semoga Abang tahusayangnyaNisa pada Abang. Abang ingatkan hari nie hari ulangtahun perkahwinankitayang pertama dan Nisa hadiahkan Abang.......Danial dan Dania. UntukNisatak perlulah Abang bagi kerana tak ada apa yang Nisa inginkanmelainkankasih sayang Abang pada Nisa. Nisa akan pergi mencari ketenangan dankedamaian untuk diri Nisa. Nisa pergi untuk menemui NYA.Nisa harap Abang akan menjaga Danial dan Dania dengan baik dan jangansekali-kali sakiti mereka. Danial dan Dania tak tahu apa-apa. Itulahhadiah paling berharga dari diri Nisa dan mereka adalah darah dagingAbang.Jangan seksa mereka. Abang boleh seksa Nisa tapi bukan mereka.Sayangilahmereka...Nisa ingin mengatakan bahawa Nisa tak ada hubungan dengansesiapamelainkan Abang sahaja di hati Nisa. Jiwa dan raga Nisa hanya untukAbangseorang.Terima kasih kerana Abang sudi mengahwini Nisa walaupun Nisa in cumamenumpang kasih disebuah keluarga yang menjaga Nisa dari kecilhinggalahNisa bertemu dengan Abang dan berkahwin. Nisa harap Abang tidak akanmensia-siakan kembar kita dan Nisa tidak mahu mereka mengikut jejakkehidupan Nisa yang malang kerana menumpang kasih dari keluarga yangbukandari darah daging Nisa...tapi Nisa bersyukur kerana dapat mengecapikasihsayang sepenuhnya dari keluarga ini. Nisa harap sangat Abang akansentiasamemberitahu pada kembar kita yang Nisa ibunya akan sentiasa bersamadisamping kembar kita, walau pun Nisa tak dapat membelai dan hanyaseketika sahaja dapat mengenyangkan kembar kita dengan air susu Nisa.Berjanji pada Nisa dan ingat DANIAL dan DANIA adalah darah dagingabang...Ampunkan Nisa dan halalkan segala makan minum Nisa selamasetahunkita bersama.Sekiranya Abang tidak sudi menerima Danial dan Dania berilah pada emakNisa supaya emak menjaga kembar kita dan segala perbelanjaan Nisa dahbuatnama emak untuk KWSP Nisa. Biarlah emak menjaga kembar kitasekurang-kurang terubat juga rindu emak sekeluarga pada Nisa nantibilamemandang kembar kita. Comel anak kita bang...Dania mengikut raut mukaAbang...sejuk kata orang dan Nisa yakin mesti Danial akan mengikutirasraut wajah Nisa...Ibunya...sejuk perut Nisa mengandungkan mereka.Inilahpeninggalan Nisa untuk Abang. Semoga Abang masih sudi menyayangi danmengingati walaupun Nisa sudah tiada disisi Abang dan kembar kita.Wassalam.Salam terakhir dari Nisa Untuk Abang dan semua.Doakan Nisa.Ikhlas dariNur Nisa"Sabarlah Zakri, ALLAH maha berkuasa. Kuatkan semangat kau, kau masihadaDanial dan Dania" pujuk Azlan. Zakri hanya tunduk membisu. YAALLAH,Nisamaafkan Abg Nisa. Zakri longlai dan diari ditangannya terlepas,sekepinggambar dihari pernikahan antara Zakri dan Nisa jatuh dikakinya danZakrimengambilnya.Belakang gambar itu tertulis "HARI YANG PALING GEMBIRA DAN BAHAGIABUATNISA DAN SEKELUARGA. NISA DISAMPING SUAMI TERCINTA SELEPASDIIJABKABULKAN.SEMOGA KEGEMBIRAAN DAN KEBAHAGIAAN AKAN MENYELUBUNGI DIRI NISA DANKELUARGA NISA HINGGA KEAKHIR HAYAT NISA.Zakri terjelepuk dilantai dan berjuta penyesalan merangkumi seluruhtubuhnya. Zakri seakan orang hilang akal. Satu demi satu setiapperlakuannya terhadap isterinya Nisa seperti terakam dalam kotakotaknya...setiap perbuatannya...seperti wayang jelas terpampang...kenapalah sampai begini jadinya...kejamnya aku...Nisa, Nisa, NisamaafkanAbang Nisa.Sewakt jenazah Nisa tiba dirumah suasana amat memilukan. Zakri tidakterdaya untuk melihat keluarga Nisa yang begitu sedih atas pemergianNisa.Namun emak Nisa begitu tabah dan redha. Danial dan Dania sentiasa didalampangkuan neneknya.Saat akhir untuk melihat Jenazah Nisa, Zakri lihatmukaNisa tenang bersih dan Zakri kucup dahi Nisa buat kali terakhirseakan-akan lirik mata Nisa mengikuti wajah Zakri. "Nisa Abang mintaampundan maaf" bisik Zakri perlahan pada telinga Nisa sambil menangisdenganberjuta penyesalan menimpa-nimpa dirinya. Apabila Zakri meletakkankembardisisi ibunya mereka diam dari tangisan dan tangan dari bedunganterkeluarseolah-olah mengusapi pipi ibu mereka buat kali terakhir dan terlihatolehZakri ada titisan airmata bergenang di tepi mata Nisa. Melelehperlahan-lahan bila kembar itu diangkat oleh Zakri.Kembar menangis semula setelah diangkat oleh Zakri dan diberikankepadaneneknya. Jenazah Nisa dibawa ke pusara dan ramai yang mengiringinyatermasuklah kembar bersama. Walaupun kembar tidak tahu apa-apa tapibiarlah kembar mengiringi pemergian Nisa, Ibu mereka yang melahirkanmereka.Amat sedih ketika itu. Zakri tidak mampu berkata apa-apa melainkanmenangisi pemergian Nisa yang selama ini merana atas perbuatannya. Danakhirnya Jenazah Nisa selamat dikebumikan. Satu persatu orang ramaimeninggalkan kawasan pusara dan akhirnya tinggallah Zakri keseorangandipusara Nisa yang merah tanahnya...meratapi pilu, berderai airmatadenganjutaan penyesalan ...YA ALLAH , kuatkan hambamu ini YA ALLAH. HanyaKAUsahaja yang mengetahui dosa aku pada Nisa....ampunkan aku YAALLAH....akhirnya Zakri terlelap disisi pusara Nisa bermimpikan olehZakri,Nisa datang mencium tangan, mengucup dahi dan memeluk Zakridenganlembut mulus.Zakri melihat Nisa tenang dan jelas kegembiraan terpancar dimuka NisaPutih bersih. Nisa, Nisa, Nisa nak kemana Nisa, Nisa, Nisaaaaaa. Zakriterjaga dari lenanya. Terngiang-ngiang suara kembar menangis. "YAALLAH,Zakri,Zakri bangun Zakri...dan hampir senja ni, mari kita balik,kenapakau tidur kat sini Zakri?" tegur abang long , abang ipar Zakri. DarijauhZakri lihat emak dan kakak ipar mengendung kembar. Mereka menangis.Zakri berlari menuju ke arah kembarnya dan mengusap-usap ubun-ubunanakkembar dan secara automatik kembarnya diam dari menangis. "Danial,Daniaanak ayah, ayah akan menjagamu nak...kaulah penyambung zuriat, darahdaging ayah... emak, abang dan kakak ipar Zakri tersedu hiba danmerekaberlalu lemah meninggalkan pusara Nisa...

: : nurana : :

Klik for more info
 
Copyright @ UmmiHusnaLukman 2013 | All Right Reserved | Designed By Shahada Fauzi