Monday, November 22, 2010

Pentingnya Menyusukan Anak

Pagi semua, entry tentang penyusuan bayi kita :)

Ramai yg tidak menyedari betapa penting dan kebaikan yg bakal diperolehi dari susu ibu ni kan. Tambah2 yg bekerja dan famili pula banyak menggalakkan "bagi je susu tin kat anak ko...nak kerja nanti senang :) "

Ada juga alasan, "tak kerja bolehlah teruskan susu badan". Huhu. Tepuk dada tanya selerala kan :) Nak 1000 daya, tak nak 1000 dalihla :) dan macam2 lagi alasan. Sebab ramai kawan2 sy yg bekerja tp masih mampu menyediakan susu ibu untuk anak2 mereka.

Tp bg yg tidak berkemampuan (susu tidak banyak) itu tiada paksaanla bagi mereka. As long as mereka dah mencuba untuk berikan susu ibu kepada anak mereka :) Emak mana yg tak sayangkan anak kan. Semua nak yg terbaik! :)

Menyusukan anak ini hukumnya tidak wajib tetapi diharuskan atau digalakkan. Tidaklah berdosa jika tidak menyusukan. *sy quote from majalah Pa&Ma*

Antara kebaikan susu ibu ialah:

  • anak mendapat sepenuhnya zat dari susu ibu mereka (ibu2 kenalah makan makanan berzat selalu)
  • mengeratkan hubungan antara si anak dan ibu (syahdu je tengok anak menyusu sambil tertidur2 kan)
  • susu ibu mudah dihadam
  • susu ibu tiada bahan pengawet
  • insyaAllah bentuk badan ibu akan kembali langsing selepas bersalin dan kerap menyusukan (sy kembali mengurus selepas bersalin)
  • perut ibu kembali kempis, menggalakkan pengecutan rahim (sy sudah mengalaminya)
  • dan banyak lagi
Yg penting kena ada niat dan azam yg kuat. Dan fikir positif bahawa SUSU SAYA ADA dan ADA.


KLIK UNTUK TINGGALKAN KOMEN

8 comments:

ezan said...

betul betul betul.. go bf!

*azni* said...

betul tu..dulu ms br2 lahirkan idul elok je dia bf,pastu pas pantang azni bg fm.ms tu xtau sgt kebaikan susu ibu..tp smpai skrg idul still bf walaupon cmpur2 ngn fm..2nd baby mgkn fully bf,insyallah...

SyidaGorjes said...

susu kita dulu xbanyak.so xdpt nak BF.maafkan mummy wahai anakku....

nieda said...

betul tu..say YES to breasfeeding. Humaira belum pernah lagi minum susu formula kecuali masa dia kt NICU dulu. Harap2 adalah rezeki kita mrnyusukan ank kita sehingga 2 thn kan..

hadina said...

betul ape yg huda tulis tu..ina skrg pun masih BF kat farhah...

chugie said...

setuju dengan kenyataan ini! tp so sad.. sy hanya sempat susukan fatin sampai umurnye setahun je.. lepas tu die berhenti sendiri!

IbuHakimHaikal said...

Memang betul tu Huda..tiada paksaan..tapi sebagai ibu kita seharusnya memberi yg TERBAIK utk anak2 kita kan..Semoga kita sama2 berjaya bf anak kita smp 2thn.. ;)

Faryza said...

yee... betul .. kena main tgk minda kita.. set minda plg penting.. serta kemahuan yg penting. serta doa pada yg Esa.. insyaAllah niat yg baik pastu dimakbulkan Allah.amin



Klik for more info
 
Copyright @ UmmiHusnaLukman 2013 | All Right Reserved | Designed By Shahada Fauzi