Thursday, August 11, 2011

Kisah Salwa iktibar untuk saya

Bila baca kisah tentang anak-anak, suami isteri, atau apa pun tentang kekeluargaan saya akan emo sekejap.

Saya akan terkedu dan bergenang air mata. Rasanya, rata-rata kebanyakan orang pun sama macam saya kan. Mudah tersentuh. Saya juga seorang yg sensitif pada perkataan.

Malam tadi, saya berpeluang baca full entry tentang Salwa yg kehilangan suaminya selama hampir4 hari minggu lepas. Bila baca air mata ni bergenang dan hampir menitis. Tp saya tahan. Saya jadi kelu. Husna di sebelah duk panggil, "ummi...ummi nangis?" Saya senyum kat dia sambil teruskan pembacaan.

Kalau saya di tempat Salwa, rasanya saya tak sekuat dia. Saya ni anak manja, isteri yg manja juga. Tp Salwa, saya kagum dengan ketabahan dia. Sukar untuk dia nangis sehinggalah dia dihubungi suaminya, lepas tu baru dia nangis puas-puas.

Malam tadi juga lepas terawikh, saya cerita kat encik abang tentang ini. Saya cakap kat encik abang, "rasa makin bertambah sayang saya kat abang..."
Encik abang gelak-gelak.
Tp betul, apa yg saya ucap itulah sebenarnya dalam sanubari saya. Bukanlah maksud saya, sebelum ini tak sayang, tp saya ingin menyatakan kesyukuran kepada Allah kerana menghadiahkan saya suami yg soleh, bertanggungjawab dan penyayang. Dialah segala-galanya bagi saya. Dunia dan akhirat, insyaAllah. Kalau tak ada dia, saya tak tahu apa bakal terjadi kepada saya dan anak-anak. Apa pun, setiap kejadian itu pasti ada hikmahnya dari Allah. Kita sebagai khalifahNya mesti redha atas ketentuan dari Nya.


Moga Allah ampuni dosa kita, moga Allah sentiasa dalam hati kita.
To Salwa, anda hebat! Allah pilih awak sebab awak hebat. Moga jadi iktibar untuk kita, insyaAllah.


KLIK UNTUK TINGGALKAN KOMEN

19 comments:

yatie chomeyl said...

btul tu, bila baca kisah tu terus rasa membuak2 rasa syg pd suami.

Huda said...

@yatie chomeyl - rasa sayang tak terhingga kan kak :)

Nia said...

huhu....mula la saya nak nangis niii..

SyidaGorjes said...

sedihnya :'(

Huda said...

@Nia - jangan bersedih yer :)

CIK JATT said...

baru habis baca entry tu. sebaknya...teringat kat hubby

Mask-roll said...

huda.. aku dl pon pnh rase cam tu gak.. mmg xleh nak ckp risau nye.. tuhan aje yg tau... ade aku share kan kat blog baru² ni... tp xla lame smp 3 hari... aku 3 jam lebih ni pon dah haru... ce ko tgk ni http://mask-roll.blogspot.com/2011/07/most-feared-3-hours.html

ajumohit said...

huda, meremang bulu roma akak membacanya, mmg ada dpt emel sebelum ini, tp bila baca full entry ni mmg subhanallah, tmpt yg ditemui pon di masjid, sudah tentu tempat yg baik...

terus tingat dan terbygkan klu akak ditmptnya, moga allah kuatkan smgt akak spertinya

b a m b a m ' s said...

sebak baca.. sob sob..tp x kawen lagi.. x kawen pon dah rasa sebak.. kalau dah kawen mau pelok laki kan kak.. huhu

|| NaFiRaa || said...

huhuhu.. meleleh air mata nak abeskan n3 tuh.. x dapat bayangkan kalo saya kt tempat dia.. minta di jauhkan..huhuhuhu

syariza09 said...

x semua org diberi kekuatan yg sama...hati sy mcm tisu...huhuhu

iambruceado said...

awww. bahagia angah (^,^)

NM02 said...

lepas komen ni, ai terus nak baca kesah salwa

MrS. F!zA said...

baru lepas baca...kalo kak salwa selemah itu sy berkali2 lemah rasanya..alhamdulillah alla dahmakbulkan doa dia kan..

eB ezrin said...

speecless lagi..

Ya ALya said...

yer betul....memang bertambah2 sayang.......samala cam ya gak.....

hani@debumelukut said...

ajal maut di tangan tuhan..segalnya hanya pinjaman, yg kekal tanya Dia.

Myra Jay said...

Amiiinnn.. :)
Meremang bulu roma baca entry nieh...

wani johari said...

dari semalam bc kisah k salwa tu..rupa2nya dkt jer ngn rumah sye..msjid pn dkt2 tu jer.... bila bc smbil lap air mata..hu3... tringat sgt kt hb..semuanya lah...rs nak g peluk dia dan2 tu gak..ckp sayang kt dia.... k salwa mmg tabah org nya...



Klik for more info
 
Copyright @ UmmiHusnaLukman 2013 | All Right Reserved | Designed By Shahada Fauzi