Monday, August 08, 2011

Sambal belacan

Nama pun orang Melayu, sambal belacan memang tak boleh lepas kan :)
So, berbuka tadi 1st time kami makan nasi bersama sambal belacan yg sedap itu (perasan sendiri :))
Yummy!



*credit google*


Saya buat simple je sambal belacan.
Apa yg ada dalam fridge tu saya pakaila.
Limau tak ada nak diperah.
Belacan saya goreng kejap atas kuali.
Lepas tu tumbuk bersama cili merah sebatang dan 3 batang cili padi.
Letak air masak sikit, gula sikit, garam sikit.
Hasilnya, bolehla...pedas juga :)
Meleleh hingus :)

Tujuan saya buat sambal belacan sebab nak lawan makan dengan ayam goreng kunyit dan sayur kobis masak lemak.
Uisshh..memang kena sangatla tu sebab 2 lauk tu tak berapa nak pedas kan.
Encik abang makan sampai 2 kali tambah :)

Siapa suka makan sambal belacan?



KLIK UNTUK TINGGALKAN KOMEN

6 comments:

Ya ALya said...

ya memang suka makan sambal belacan......sodap kan.......memang kena dgn lauk2 itu.....

abazilah said...

jom join GA saya
http://iownthis87.blogspot.com/2011/08/like-abazilah-lucky-draw.html

nieda said...

sedapnya...kalau ada sambal belacan mkn bertambah2

abah khalisha said...

abah suka...campur plak dengan tempoyak..pehhhhhh pekena plak dengan ikan keli atau pari bakar..confirm senyum ni..puasa-puasa..hehee

Izan Ishak said...

kak izan pun suka! lauk pun samalah cam huda buat tu.. Shedapppnyaaaa!

wani johari said...

sedap tu menu..kira complete set.. tp kt umah jrng buat sambal, hb x suka pedas, kadang2 kalau nk pedas sgt, ptg jer cili hijau...buat ulam...



Klik for more info
 
Copyright @ UmmiHusnaLukman 2013 | All Right Reserved | Designed By Shahada Fauzi